تبلیغات
ما جماعت چاپلین ندیده - رویای این پاریسی دیوانه در روزنامه اعتماد
رویای این پاریسی دیوانه در روزنامه اعتماد | از همین حرف ها ,

معرفی «رویای این پاریسی دیوانه» در روزنامه ی اعتماد

 

منبع: روزنامه اعتماد

خبرهایی درباره ی کتاب و نقدهایی را می توانید در این لینک ها بخوانید:

پاریسی دیوانه چه باید می نوشت؟

خبرگزاری مهر

خبرگزاری ایبنا

 

مجموعه داستان «رویای این پاریسی دیوانه» را نشر افكار منتشر كرده است. نشر افكار چندی است دست به انتشار مجموعه داستان و رمان زده است كه آنها را زیر عنوان «قصه­ نو» به بازار نشر معرفی كرده. «رویای این پاریسی دیوانه» نوشته­ «بهاءالدین مرشدی» هشتمین شماره از این مجموعه است. این مجموعه داستان شامل 10 داستان كوتاه است كه هركدام ویژگی ­های خاص خود را دارند. مرشدی در این داستان ها دست به تجربه های زیادی در امر داستان زده است. تجربی بودن این كتاب زمانی مشخص می شود كه هیچ كدام از داستان های این كتاب هیچ گونه قرابت ساختاری، تكنیكی و فرمی با هم ندارند و هركدام رفتار خاص خود را دارند. بنابراین با مجموعه ­ای متنوع سروكار داریم كه هر داستان آهنگ، ریتم و شكل خاص خود را دارد. در این كتاب با داستان هایی حتی بدون پی­رنگ هم مواجه می­ شویم كه در نهایت شكل داستانی خود را بدون توجه به عنصر پی­رنگ حفظ كرده اند. نمونه­ این نوع داستان در این مجموعه می توان به داستان «شناسایی» اشاره كرد. یا در نوع خاطره داستانی می توان به داستان نخست كتاب اشاره كرد كه در عین اینكه یك خاطره را روایت می كند ما با داستان نیز مواجه هستیم. در واقع وجوه داستانی خاطره در داستان «پنج داستان از كتاب معجزه» به نمایش گذاشته می شود. در چند داستان دیگر مجموعه نیز می توان تكنیك داستان های چندتكه یا اپیزودیك نیز دید. این نوع ساختار داستانی در داستان «شما نمی خواهد نگران باشید» جلوه­ بیشتری دارد. یا در داستان دوم مجموعه با نام «آنام» می توانیم عنصر دراماتیك و ساختار نمایشنامه ­یی را در آن ببینیم. این داستان تشكیل شده از دیالوگ­ ها و منولوگ های یك زن و مرد كه در آرزوی بچه هستند و برای داشتن بچه تلاش می كنند كه در نهایت نیز با ساختاری خارج از عرف، داستان به انجام می­ رسد. در داستان دیگری از این مجموعه می توانیم عنصر قصه های پریان را ببینیم كه نویسنده از این ساختار به نفع داستانش استفاده كرده. داستان «اتاق پشتی» از قصه های پریان الهام گرفته شده و روایت قصه داستانی به خود گرفته است. یا خلق فضای وهم­ آلود را در داستان «پنج­شنبه هایی كه آخر هفته نیست» می توانیم ببینیم. ساختارها و تكنیك ­های تجربی در مجموعه­ «رویای این پاریسی دیوانه»، توانسته مجموعه­ یی متنوع از داستان را پدید بیاورد كه هر داستان ساز خود را در مجموعه می­ زند و هیچ پیوستی با دیگر داستان های مجموعه ندارد، نه از لحاظ محتوا و نه حتی از نظر فرم و تكنیك داستان­ پردازی. داستان های دیگر این مجموعه، «الهی مرگ بگیری قورباغه»، «همیشه آقای پستچی نامه ها رو می ­رسونه، هی آقای پستچی نامه ها رو می رسونه» و «نامه­ عاشقانه» هستند.


نوشته شده توسط بهاء الدین مرشدی در چهارشنبه 2 آذر 1390 و ساعت 10:24 ق.ظ
نوشته های پیشین
+ بعضی وقت‌ها که خواب می‌بینم+ دعوت به خواندن مجموعه «دلفین‏‌ها در خواب‏‌هایم شنا می‏‌کنند» شعرهای ساره دستاران+ حرف‌های من درباره خسرو شکیبایی+ جزییات مراسم پایانی نخستین دوره جایزه داستان بیهقی اعلام شد+ ستون رویاهای بدون امضا که در سه‌شنبه‌های روزنامه فرهیختگان منتشر می‌شود:+ درباره بیدل دهلوی+ رویاهای زمینی+ خانه حسین منزوی در زنجان تخریب شد+ در نگاهی به کتاب «داستان های غریب، مردمان عادی» نوشته ی محمد علی علومی+ نگاهی به «زنانگی و روایت‌گری در‌هزارو یك شب» نوشته‌ فرهاد مهندس‌پور+ «مراثی یک روایت ساده» منتشر شد+ «مراثی یك روایت ساده» توزیع شد+ مجموعه‌ی داستان جدید بهاءالدین مرشدی با نام «مراثی یك روایت ساده» به چاپ رسیده است.+ مجموعه ی " قصه نو" ی نشر افکار در نمایشگاه، شبستان، راهروی 21، غرفه 6+ نگاه محسن بوالحسنی به مجموعه داستان «رویای این پاریسی دیوانه»

صفحات: