تبلیغات
ما جماعت چاپلین ندیده - «مراثی یک روایت ساده» منتشر شد
«مراثی یک روایت ساده» منتشر شد | از همین حرف ها ,

«مراثی یک روایت ساده» منتشر شد

 

منبع: خبرگزاری مهر


رسانه های دیگر:

مرشدی با مراثی یک روایت ساده به کتابفروشی ها آمد (ایبنا)

مراثی یک روایت ساده توزیع شد (ایلنا)

داستان های بهاءالدین مرشدی در مراثی یک روایت ساده (ایسنا)

کتاب های مجموعه ی قصه ی نو نشر افکار (شرق)

مراثی آنکه رفت و دیگر برنگشت (هدف و اقتصاد)

مجموعه داستان «مراثی یک روایت ساده» نوشته بهاالدین مرشدی در قالب یکی از کتاب‌های مجموعه قصه نو توسط نشر افکار منتشر شد.

 

به گزارش خبرنگار مهر، «مراثی یک روایت ساده» مجموعه داستانی شامل 9 داستان کوتاه است که با دو سطر از علی نجفی آغاز می‌شود: گفت بعد از مرگ کجا می‌روی؟ / گفت من از گم شدن می‌ترسم

کتاب‌های مجموعه قصه نو که توسط نشر افکار منتشر می‌شود، بر آن هستند که بازتاب دهنده صداهایی نو در ادبیات امروز ایران باشند، صداهایی که در حین تنوع و تکثر، در دو نقطه به هم می‌رسند. یکی در نمایش جلوه‌هایی از هویت ایرانی و دیگری در ارائه شیوه‌هایی تازه در قصه‌گویی و روایت، ضمن احترام به سنت‌های ادبی و خواسته‌های مخاطب.

ما تاسف آوریم ماری‌یتا، کابوس مرد چاق با سس قرمز فراوان، تمام استکان‌های به هم ریخته از جنگ بعد از ظهر، به من سلام نکردی، مرده‌ها بعد از زنده‌ها می‌میرند، لعنت از دهان سگ، مراثی یک روایت ساده، ماری‌یتا کوچک مُرد و کدام دختر است که به باد شو کند عنوان 9 داستان این کتاب هستند.

یکی از ویژگی‌های مهم این کتاب این است که داستان‌های آن درباره شخصیت زنی به نام ماری‌یتا است که در هرکدام از داستان‌ها محکوم به اعدام شده و کشته می‌شود. عامل ارتباط داستان‌های کتاب شخصیت ماری‌یتا است و در هر داستان هم یک روایت مجزا از او ارائه می‌شود. روایتی که از ماری‌یتا در این داستان‌ها می‌شود به نوعی به هم پیوسته و غیرپیوسته است.
این کتاب سومین اثر نویسنده‌اش، بهاالدین مرشدی است که فضای داستان‌های آن با «رویای این پاریسی دیوانه» دومین مجموعه داستان این نویسنده، بسیار متفاوت است و مخاطب را با فضای جدیدی از کارهای مرشدی روبرو می‌کند.

در قسمتی از داستان «مرده‌ها بعد از زنده‌ها می‌میرند» می‌خوانیم:

قبرها را می‌شکافتند و یکی یکی مرده روی دست می‌رفت تا به خیابان برسد. مرده‌ها روی دست‌ می‌رفتند و جمعیت هم که هی کم و کم‌تر می‌شد. و مرده‌ها که زیاد بود و آب هم که می‌جوشید و بالا می‌آمد. بوهایی معلوم نبود از کجا بود و خیلی بود و متعفن بود و هر چه می‌جستند چیزی پیدا نبود. مرده‌ها یکی از دیگری تازه‌تر و زیباتر.

خیابان از مرده‌ها سبز بود. زنده‌ها، مرده‌ها را می‌بردند از قبرستان به قبرستانی جدید. قبرستانی که مرده‌ها را روی آب نیاورد. قبرستانی که بوی تعفن ندهد. مرده‌ها بوی گل می‌دادند و توی خیابان هم معلوم نبود بوی گند از کجا بود. قبرستان جدید یکی یکی مرده‌ها را توی خودش جا می‌داد. یکی یکی مرده‌ها توی خاک می‌رفتند. ماه‌ها بود که کار مردم همین بود. مرده‌ها بوی خوش می‌دادند و بوی تعفن می‌آمد. از یک جایی، شاید ازتوی خاک قبرستان جدید. مرده‌ها می‌خوابیدند، یکی یکی.

مرده‌ای نمانده بود، همه مرده‌ها را خاک کرده بودند. مردم، به قبرها نگاه می‌کردند. مرده‌ها زیر خاک بودند و مردم به قبرها نگاه می‌کردند. شادی‌آور بود، بعد از گذشت ماه‌ها کار تمام شده بود. هنوز بوی تعفن از یک جایی می‌آمد. قبرها شکافت و آب بالا آمد. از هر قبر چشمه‌ای. مردم به هم نگاه می‌کردند. بعد از مدت‌ها کار. بعد از ماه‌ها تلاش برای دفن کردن مرده‌ها به هم نگاه می‌کردند. مرده‌ها مرده بودند و زنده‌ها...

مردم این منظره را تا آن روز ندیده بودند. در صورت‌هاشان کرم‌ها می‌لولیدند و در دست‌هایشان هم و بدنشان هم. توی قبر آب بالا می‌آمد. می‌جوشید...

»مراثی یک روایت ساده» با 92 صفحه، شمارگان 1100 نسخه و قیمت 3 هزار و 500 تومان منتشر شده است.


نوشته شده توسط بهاء الدین مرشدی در جمعه 12 خرداد 1391 و ساعت 02:17 ب.ظ
نوشته های پیشین
+ بعضی وقت‌ها که خواب می‌بینم+ دعوت به خواندن مجموعه «دلفین‏‌ها در خواب‏‌هایم شنا می‏‌کنند» شعرهای ساره دستاران+ حرف‌های من درباره خسرو شکیبایی+ جزییات مراسم پایانی نخستین دوره جایزه داستان بیهقی اعلام شد+ ستون رویاهای بدون امضا که در سه‌شنبه‌های روزنامه فرهیختگان منتشر می‌شود:+ درباره بیدل دهلوی+ رویاهای زمینی+ خانه حسین منزوی در زنجان تخریب شد+ در نگاهی به کتاب «داستان های غریب، مردمان عادی» نوشته ی محمد علی علومی+ نگاهی به «زنانگی و روایت‌گری در‌هزارو یك شب» نوشته‌ فرهاد مهندس‌پور+ «مراثی یک روایت ساده» منتشر شد+ «مراثی یك روایت ساده» توزیع شد+ مجموعه‌ی داستان جدید بهاءالدین مرشدی با نام «مراثی یك روایت ساده» به چاپ رسیده است.+ مجموعه ی " قصه نو" ی نشر افکار در نمایشگاه، شبستان، راهروی 21، غرفه 6+ نگاه محسن بوالحسنی به مجموعه داستان «رویای این پاریسی دیوانه»

صفحات: